Sunday, March 8, 2009

..Kempen Talasemia...

..Capek bangatt kalo pikirkan hal kempen ni... rasa macam orang KKM plak dah... Banyak benda nak kena pikir... tapi alang-alang dah buat kempen better buat je GEMPAK2.. Bila lagi nak mencapap kat UKM nih!!! Lagipon this sem dah final.. So, mencapap la lebey2 ekk... Buat membe2 aku kalo rasa nak mencapap lebey2 aku benarkan.. Lagipon this is our programme so mencaapap la ek... Buat sahabat aku yang dah beli KAMERA lanser yang baru tue jangan la lupe amek la jugak pic aku ek... Amek banyak2 pic nti kempen ni dilaksanakan... huhuhu... Aku harap kempen ni akan jadi kempen seribu makna buat kita semua eh... So, da best ya my prend... Buat Kempen Internet pown same 'Do Da best.. Wish U all gud luck" huhuhu....

Lagi 'MOLEK' la jika sekiranya aku terangkan la dulu kat korang apa itu 'TALASEMIA'... Dan mengapa aku n group nak wat tajuk nih!!!! Macam ni citernyer....

Talasemia ni merupakan satu penyakit genetik sel darah merah. Talasemia ni akan diwarisi daripada ibubapa dan melibatkan kedua-dua anak lelaki dan perempuan mereka. Terdapat 2 jenis Talasemia iaitu: PEMBAWA GEN TALASEMIA (Talasemia Minor) dan PESAKIT TALASEMIA (Talasemia major). Setiap pembawa Gen Talasamia tidak akan menunjukkan apa-apa tanda atau masalah kesihatan. Pengesanan hanya boleh diketahui melalui ujian talasemia. Seorang pembawa boleh menurunkan gen talasemia kepada anak-anaknya.
P/s: Aku nasihatkan dan menyeru semua member2 aku jom la kita wat ujian talasemia. Aku amat tersentuh n terharu bila tengok dokumentari dari KKM. Memang kesian la kat anak-anak kita kelak... So, sesape member2 aku yang dah nak kawen n dah ader "MERPATI PUTEH" molek la g buat ujian ni... Renung-renungkan... Selamat Beramal.....

No comments:

Post a Comment